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AKB48のグローバル展開(A)
新着ケース日本語
著者:Juan Alcacer/Kotaro Sasamoto/Tee Chayakul/Mayuka Yamazaki
提供機関:Harvard Business Publishing
20ページ2017年06月作成・改訂
日本の女性歌手グループであるAKB48のプロデューサーは、日本で大成功を収めた後、自分の生み出したアーティストに、海外の市場でどのようなチャンスがあるかを評価することになった。このケースは、AKB48というコンセプトの背景にあるビジネスモデルを紹介し、中国、インドネシア、台湾、フィリピン、タイ、韓国といった市場のうち、地理的にどこがAKB48初の海外展開により適しているかを受講生に考えさせることができる。また議論の中で、受講生は商品の地理的な限界を見つけ、選択した市場において、もし何か変更を加えるとしたら、どこをどう適応させる必要があるのかを見極めることになる。音楽産業における著作権侵害のレベルが高いことを考慮し、受講生はAKB48の価値創造の側面だけではなく、このビジネスモデルの価値獲得の特性を検討することもできる。
AKB48のグローバル展開(B)
新着ケース日本語
著者:Juan Alcacer/Mayuka Yamazaki
提供機関:Harvard Business Publishing
7ページ2017年06月作成・改訂
日本の女性歌手グループであるAKB48のプロデューサーは、日本で大成功を収めた後、自分の生み出したアーティストに、海外の市場でどのようなチャンスがあるかを評価することになった。このケースは、AKB48というコンセプトの背景にあるビジネスモデルを紹介し、中国、インドネシア、台湾、フィリピン、タイ、韓国といった市場のうち、地理的にどこがAKB48初の海外展開により適しているかを受講生に考えさせることができる。また議論の中で、受講生は商品の地理的な限界を見つけ、選択した市場において、もし何が変更を加えるとしたら、どこをどう適応させる必要があるのかを見極めることになる。音楽産業における著作権侵害のレベルが高いことを考慮し、受講生はAKB48の価値創造の側面だけではなく、このビジネスモデルの価値獲得の特性を検討することもできる。
Sensing (and Monetizing) Happiness at Hitachi
新着ケース英語
著者:Bernstein, Ethan S./Marton, Stephanie
提供機関:Harvard Business Publishing
10ページ2017年09月作成・改訂
Inspired by research linking happiness and productivity, Hitachi had invested in developing new "people analytics" technologies to help companies increase employee happiness. Hitachi had begun manufacturing high-tech badges that quantify a wearer's activity patterns. Data from these devices revealed an unusually high correlation between certain patterns of activity and a person's subjective sense of happiness at work. Unlike mood rings or even facial expressions, both of which were highly unreliable, Dr. Kazuo Yano--the mastermind responsible for bringing ""happiness sensors"" to market--believed he now had the ability to accurately sense happiness. When combined with other sources of data like Outlook calendars or email, Dr. Yano's team could pinpoint with scientific precision which activities, events, or even people generated the most happiness in employees at work. With a firm proof of concept in hand, Dr. Yano was ready to push the business model further. He was rolling out an app to provide personalized "happiness" recommendations to employees, and he was considering other ways to automate the model to bring it to scale. He was confident that the new technology had the power to transform employee happiness and the productivity of workforces, in Japan and beyond, if he could only find the right business model to launch such a happiness movement.
エコノミスト
新着ケース日本語
著者:Felix Oberholzer-Gee/Bharat N. Anand/Lizzie Gomez
提供機関:Harvard Business Publishing
25ページ2010年07月作成・改訂
2009年、出版業界同業社の多くが景気後退と印刷出版に対する構造的な脅威から販売不振にあえぐ中、エコノミストは目覚ましい成長と営業利益率をあげ続けていた。このケースではエコノミストの歴史、組織、そしてビジネスモデルについて説明し、エコノミスト・グループの最高経営責任者のアンドリュー・ラッシュバスが直面している三つの課題を描いている。ひとつ目は同誌のデジタル戦略を再評価すること、ふたつ目は電子ブックリーダーへの準備、三つ目は、より多くの読者が洗練されてきており、かつ難解だが考えさせられる情報源を探し求めるという、エコノミストが言うところの「マス・インテリジェンス」の時代を有効活用するための、同社のポジショニングである。
Ardian: Portfolio Company Governance (A)
新着ケース英語
著者:Paine, Lynn Sharp/Moloney, Emer/Labruyere, Tonia
提供機関:Harvard Business Publishing
31ページ2017年08月作成・改訂
Leaders of the mid cap buyout group at Ardian, the Paris-based private equity firm led by Dominique Senequier, have been asked to review and assess the governance model the firm uses for majority-owned companies in its portfolio. The case describes the governance model and then shows how it has worked in practice at two companies: Italy's orthopedic implant maker Lima Corporate and French chemical company Novacap. For each company, the case describes how Ardian decided on the investment and established a board of directors, and details the deliberations around some of the critical decisions made by each board during Ardian's tenure as majority shareholder. Through the two examples of Lima and Novacap, the case invites students to evaluate Ardian's approach to corporate governance in its portfolio companies and to recommend possible changes or improvements.
Audubon in 2017: The Turnaround
新着ケース英語
著者:Rangan, V. Kasturi
提供機関:Harvard Business Publishing
33ページ2017年10月作成・改訂
The case briefly describes the 112 year history of the organization, and focuses particularly on the changes wrought by its new leader David Yarnold who was brought in by the board in 2010. Under Yarnold's leadership the organization went through two strategic plans (2012-2016 and 2016-2020), and brought about many changes. At the start of 2017, Yarnold declared his goal of making Audubon the most effective conservation network in America. What actions should Audubon take to get to that goal?
Becton Dickinson: Innovation and Growth (A)
新着ケース英語
著者:Sadun, Raffaella/Beer, Michael/Weber, James
提供機関:Harvard Business Publishing
22ページ2017年10月作成・改訂
In late 2015, CEO Vince Forlenza was reviewing Becton Dickinson's transformation efforts designed to enable the company to innovate and grow in a changing environment. Becton Dickinson had been a successful medical device company for over 100 years. In recent years, cost pressures were causing its major customers to consolidate, and also to rethink their purchasing practices-moving from looking for products to looking for cost-effective solutions that added value and improved patient outcomes. These market forces caused Becton Dickinson to try to adapt to remain successful. In 2009, the company used the Growth and Innovation Profiling process to determine what barriers were preventing the company from achieving its strategic objectives. The result showed that the company needed to make changes in the areas of capabilities, coordination, and culture. Forlenza then led a transformation effort consisting of numerous initiative to overcome these barriers. Despite significant progress over the next few years, by 2013 Forlenza and his team became convinced that these changes alone would not be enough to enable Becton Dickinson to transform into a solutions company and achieve sufficient growth to remain relevant. In early 2015, Becton Dickinson acquired CareFusion, an acquisition 25-times larger than any of its previous acquisitions, and set out to create a new, integrated company made up of the best of both. By late that year, with the integration well underway, Forlenza was asking himself how successful the transformation had been and what he should do next to continue the journey.
Becton Dickinson: Innovation and Growth (B)
新着ケース英語
著者:Sadun, Raffaella/Beer, Michael/Weber, James
提供機関:Harvard Business Publishing
5ページ2017年10月作成・改訂
This (B) case supplements the (A) case by providing additional information and update through early 2016.
Busbud
新着ケース英語
著者:Datar, Srikant M./Croll, Alistair/Bowler, Caitlin N.
提供機関:Harvard Business Publishing
15ページ2017年08月作成・改訂
Centerbridge Partners and Great Wolf Resorts (B)
新着ケース英語
著者:Lerner, Josh/Dionne, John/Migdal, Amram
提供機関:Harvard Business Publishing
4ページ2017年07月作成・改訂
The case examines the aftermath of the March 2015 Centerbridge Partners acquisition of Great Wolf Resorts, a North American family-oriented indoor water parks and hotel operator, from a private equity (PE) competitor, Apollo Global Management.

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